marți, 28 octombrie 2014

Discursul IPS-lui Hilarion de Volokolamsk la Sinodul extraordinar al episcopilor catolici despre problemele pastorale ale familiei


IPS Hilarion de Volokolamsk a tinut pe 16 octombrie un discurs in fata participanților la Sinodul extraordinar al episcopilor catolici despre "Problemele pastorale ale familiei în contextul evanghelizarii". Discursul său nu a fost publicat de Sfantul Scaun - spre deosebire de alte intervenții ale delegaților ortodocși.
Va oferim mai jos traducerea  acestui text:

"Sanctitatea Voastră, Preafericirile Voastre, Eminente și Excelențele,

Permiteți-mi să vă salut în primul rând, în numele Întâistătătorului Bisericii Ortodoxe Ruse, Preafericitul Patriarh al Moscovei și al Întregii Rusii, Kiril. Tema familiei este astazi una dintre cele mai acute și mai vitale. Este indicatorul starii morale a societății în care trăim. Observam cu ingrijorare cum, în ultimii ani, prin manipularea conceptelor de libertate și toleranță se demonteaza valorile de bază, cu rădăcini în tradițiile religioase. Ideea de relativism moral se răspândeste intr-un mod din ce in ce mai agresiv, și se extinde, de asemenea, la instituția familiei, care este sacră pentru toată omenirea. Într-o serie de țări europene și americane, în ciuda multe proteste, se aprobă și se recunoaște la nivel de Stat, uniunea între persoane de același sex. În unele țări, dreptul partenerilor de același sex de a adopta copii, băieți și fete, este aprobat prin legislație, și în special prin utilizarea tehnologiei "mamelor-surogat." 

În același timp, familiile tradiționale, care sunt atașate conceptului de căsătorie ca uniune intre bărbat și femeie, sunt din ce in ce mai putin solide. În loc de a se preocupa de întarirea lor, o propaganda este dusa in favoarea așa-numitelor relații libere. Conceptele de fidelitate, de respect mutual și de responsabilitate a  soților se înlocuiesc cu impunerea hedonismului, si chemarea de la a trăi pentru sine. Copiii nu mai sunt considerati ca fiind fructul dorit al iubirii reciproce dintre soți. Peste tot este răspândită, practic fară nici o limită, dreptul la avort, legalizând distrugerea a milioane de vieți

Problema existenței orfanilor ai căror părinți sunt în viață, prin care sunt copii abandonați și copii cu un handicap al singuratatii, este foarte acută. Mulți creștini, de asemenea, au fost expusi influenței ideii relativismului moral, mărturisind în cuvinte invatatura Bisericii despre familie, dar neurmând-o în practică. Afirmând principiul sfințeniei căsătoriei, bazata pe cuvintele lui Hristos Însuși (Matei 19,6; Marcu 10,9), Bisericile romano-catolica și Ortodoxa, plasează responsabilitatea omului fața de aproapele deasupra intereselor sale egoiste. Educația unei astfel de responsabilitati a creștinului - în fața familiei, a societății și a lumii care ne inconjoara - este sarcina cea mai importantă a Bisericii astăzi. Apărarea demnității umane și afirmarea semnificatiei înalte a iubirii realizate în familie, constituie o parte inseparabilă de mesajului Evangheliei, pe care trebuie să-l impartasim oamenilor. 

În noiembrie 2013, Departamentul pentru Relații Externe al Patriarhiei Moscovei si Consiliul Pontifical pentru Familie, sub conducerea Arhiepiscopului Vincenzo Paglia, au ținut la Roma conferința "Ortodocși și catolici impreuna pentru apărarea familiei". În declarația finală, am subliniat "convingerea noastră asupra responsabilității comune pentru căsătorie și viața de familie, ca fiind o cale de sfințenie pentru familiile creștine". Este timpul ca creștinii să-și unească eforturile și să acționeze pe un singur front, în scopul nobil al apărării familiei în fața provocărilor lumii secularizate, pentru a proteja viitorul civilizației. Este domeniul în care alianța noastră ar putea fi in mod real necesară. 

Trebuie să apărăm impreună pozițiile noastre, atât în dialogul cu legislativul și executivul din diferite țări, cat si pe platformele organizațiilor internaționale precum ar fi ONU și Consiliul Europei. Deja avem o anumită experiență în această colaborare - trebuie doar să amintesc bine-cunoscuta "Lautsi c/ Italia". Aceasta nu trebuie să se limiteze la o chemare nobila, ci sa încercam să obțineținem pe orice cale apararea legislativa a familiei. 

Este esențial să redam societatii noastre conceptul conform caruia libertatea este de neconceput fără responsabilitatea fata de propriile acțiuni. Biserica Ortodoxă predică consecvent idealul unirii conjugale la care s-a ajuns o dată pentru totdeauna. În același timp, arătând condescendență [compasiune n. n.] fata de slăbiciunile naturii umane, Biserica Ortodoxă, în cazuri excepționale, poate permite încheierea unei noi căsatorii, atunci când prima căsătorie s-a destramat. În acest sens, Biserica noastră urmează principiul iconomiei, condusă de iubirea pentru păcătos, pe care nu vrea să-l lipsească de mijloacele mântuirii. În lumea contemporană, cand respectarea strictă a celor prescrise este din ce în ce mai rara, practica iconomiei existentă în Ortodoxie de mai multe secole, poate fi o experiență valoroasă în rezolvarea problemelor de pastorație familială. Biserica Ortodoxă a acumulat o bogată experiență în îngrijirea pastorală fața de familie. 

În Biserica Ortodoxă s-a menținut întotdeauna instituția clerului căsătorit. Familiile preoților, de regulă, au mulți copii, și aceștia sunt crescuți în duhul evlaviei creștine și fidelității față de învățătura Bisericii. Preotul, avand el însuși experiența vieții de familie și a educarii copiilor, poate înțelege mai bine problemele relațiilor familiale și să ofere ajutorul pastoral necesar pentru fii săi duhovnicesti. Cred că ar fi util să se acorde o atenție specială aceastei experiențe care este, de asemenea, prezentă în Bisericile catolice de rit oriental. Amintind de acestea, aș dori să ma îndepărtez oarecum de la tema acestui forum și ridica o problemă care astăzi a devenit o piatră de poticnire în relațiile dintre Bisericile Ortodoxă și Catolică.  

Este vorba de problema uniaților, care a devenit in mod particular grava, din cauza evenimentelor recente din Ucraina. Din păcate, conflictul din această țară, care a cuprins mii de vieți are, înca de la început, o dimensiune religioasă. Biserica Greco-Catolică Ucraineană a jucat în geneza și dezvoltarea ei, un rol esențial. Din primele zile ale conflictului, greco-catolicii s-au identificat cu una dintre părțile confruntarii. Contrar respectarii normelor canonice în vigoare, între Bisericile Catolică și Ortodoxă, greco-catolici au intrat într-o colaborare reciprocă cu schismaticii. Comisia Mixta de Dialog intre ortodocsi si catolici, în 1993 a recunoscut deja la Balamand, că uniatismul nu constituie o cale spre unitate. Mulțumim fraților noștri catolici pentru recunoașterea deschisă a caracterului eronat al uniatismului. Și trebuie, cu regret, să constatăm din nou, că uniatismul nu reprezinta o apropiere intre ortodocși și catolici, ci, din contra, ii desparte. În numele Bisericii Ortodoxe Ruse, ma adresez reprezentanților Bisericii Greco-catolice Ucrainiene, prezenți în această sală, cerându-le să renunțe la toate declarațiile cu tematică politică și la toate formele evidente de sustinere a schismei, precum și chemarii la creerea "unei Biserici locale unice a Ucrainei". Caci, in spatele acestui apel se ascunde un adevăr fundamental: se vrea să se smulgă credincioșii ortodocși din Ucraina, Bisericii-Mame, Patriarhiei Moscovei, cu care ea este legata prin legături vechi de sânge. Misiunea fundamentală a Bisericii este de a servi lucrarii de mântuire a oamenilor. Mandatul care ne-a fost dat nouă de Dumnezeu, nu presupune interferențe în conflictele politice și civile. 

În lumea,  unde sunt atâtea divizari, în care se gasesc, în prezent, amenințate înseși fundamentele existenței civilizației umane, inclusiv instituția familiei, creștinii sunt chemați să fie "sarea pământului" și "lumina lumii" (Matei 5, 13-14), aducându-i pe toți la dragostea unora catre alții și la unitatea în Hristos

Putem spune multe împreuna, în special pentru apărarea creștinilor care, astăzi, au devenit victimele persecuțiilor. În Irak și Siria, precum și intr-o serie intreaga de alte tări din Orientul Mijlociu și Africa, creștinii sunt expusi genocidului. Trebuie să facem tot ce depinde de noi, pentru a opri uciderea creștinilor cat și exodul lor în masă din locurile unde au trăit de secole, și de a atrage atenția intregii comunități mondiale asupra situației lor dezastruoase. 

Vă doresc tuturor, dragi frați, binecuvântarea lui Dumnezeu și succes în activitatea dumneavoastră." 



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu