joi, 23 iunie 2016

Slujirea Sfintei Liturghii în limba română la Mănăstirea Gonia. Documentele "Autonomia și modul ei de proclamare" și "Diaspora Ortodoxă" au fost semnate. Documentele despre căsătorie, post si relatiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii crestine în analiză. Conferinta de presa din 23 iunie 2016

Slujire românească la Mănăstirea Gonia 




Basilica: Mănăstirea Gonia – Creta: Celebrarea Sfintei Liturghii în limba română (video)


Astăzi dimineață, 23 iunie 2016, Mănăstirea cretană Gonia a găzduit Sfânta Liturghie în limba română, celebrată de Preasfințitul Părinte Visarion, Episcopul Tulcii. La slujbă au participat: Sanctitatea Sa Bartolomeu, Patriarhul Ecumenic, și Preafericiții Părinți Teofil, Patriarhul Ierusalimului, Irineu, Patriarhul Serbiei, și Daniel, Patriarhul României.

La Sfânta Liturghie au participat, de asemenea, membrii delegației Bisericii Ortodoxe Române la Sfântul și Marele Sinod.

Cu binecuvântarea Patriarhului României, membri ai grupului psaltic Tronos al Catedralei Patriarhale, conduși de Arhid. Protopsalt Mihail Bucă, au sosit în Creta pentru a oferi răspunsurile liturgice. De menționat că sâmbătă, 25 iunie, grupul psaltic Tronos va susține un concert de muzică psaltică, în timpul căruia vor fi interpretate compoziții în limbile română și greacă.

În fiecare zi, lucrările Sinodului sunt precedate de Sfânta Liturghie, pentru ca Duhului Sfânt să călăuzească, să lumineze și să înțelepțească pe părinții sinodali, astfel încât deciziile Sfântului și Marelui Sinod să fie luate sub insuflarea Duhului Sfânt. Membrii delegațiilor fiecărei Biserici Autocefale oficiază Sfânta Liturghie în limba utilizată în cultul local. Astfel, marți, a fost oficiată Liturghia în limba arabă de către Patriarhul Ierusalimului, miercuri, Patriarhul Serbiei a oficiat Liturghia în limba sârbă. Vineri, liturghia va fi celebrată în limba poloneză.


Au fost aprobate două documente presinodale




Basilica: Au început procedurile de semnare a primelor documente


Înaltpreasfințitul Părinte Iov, Arhiepiscop de Telmissos și reprezentant al Secretariatului Sfântului și Marelui Sinod, a anunțat astăzi, 23 iunie 2016, în timpul briefing-ului de presă, transmis în direct pe Basilica.ro, că au început procedurile de semnare a primelor documente sinodale.

Este vorba de două documente de pe ordinea de zi a Sinodului: Autonomia și modul ei de proclamare și Diaspora Ortodoxă. Aceste documente au fost semnate de Întâistătătorii Bisericilor Autocefale și urmează să fie semnate de toți cei 290 de părinți sinodali prezenți.

Conform unei declarații anterioare a Arhiepiscopului Iov, documentele finale vor fi făcute publice de Secretariatul Sfântului și Marelui Sinod după încheierea procedurii de semnare.

Va urma semnarea documentelor privind Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană și Importanța postului și respectarea lui astăzi.
Procedura de semnare presupune semnarea documentelor nu doar de Întâistătători, ci și de toți ierarhii membri ai Sfântului și Marelui Sinod. Documentele sunt semnate în cele patru limbi oficiale ale Sinodului: greacă, franceză, engleză și rusă.


Documentul despre căsătorie în analiza Sfântului și Marelui Sinod 



PS Varlaam PloiesteanuI: In ceea ce priveste tema de astazi, problema Casatoriei ortodoxe si problema impedimentelor la Casatorie, a provocat  ca si temele precedente, o  dezbatere foarte intensa care a relevat inca o data valoarea acestui Sinod. S-a remarcat din nou calitatea extraordinara a celor care au intervenit, atat din punct de vedere duhovnicesc, cat si din punct de vedere teologic stiintific si toate formele implicate - implicatii filozofice ale termenilor, implicatii sociologice, psihologice - casatoria si familia fiind astazi una din temele cele mai des abordate, intrucat la casatoria traditionala astazi mentalitatile contemporane opun si forme alternative cu care Biserica Ortodoxa, Biserica crestina, in general nu poate fi nicidecum de acord. 

Pr. Nicolae Dascalu, membru al delegatiei BOR: Se subliniaza si faptul ca, mai ales in vremea noastra, familia crestina, deci intemeiata pe Casatorie sfanta, este amenintata de provocarile acestui veac. Sunt enumerate acolo toate aceste provocari si se insita asupra faptului ca Biserica binecuvânteaza familia formata din barbat si femeie si ca ramane in stare de asteptare pentru pocainta celor care procedeaza altfel, pentru ca, stim cu totii, in zilele noastre sunt multe forme de libertate care doresc sa fie apropiate de forma aceasta de uniune din familie.

PS Varlaam PloiesteanuI: In timpul dezbaterilor si Biserica noastra a adus contributii foarte importante, mai ales Prefericitul Parinte Patriarh Daniel, ale carui luari de cuvant au fost apreciate de multi dintre vorbitorii de astazi, intrucat Preafericirea Sa a gasit o solutie foarte echilibrata in ceea ce priveste raportul dintre acrivia si iconomia care trebuiesc aplicate in chestiunea canonica, care trebuie aplicata la Taina Casatoriei. Au fost opinii care au solicitat pastrarea cu acrivie a aplicarii canoanelor, insa foarte multi din ierarhii participanti care desfasoara o activitate misionar-apostolica in Africa, in America de Nord si de Sud, si in alte parti ale lumii au aratat dificultatile cu totul exceptionale cu care se confrunta in privinta aceasta. In discutiile cu alti ierarhi, cu totii am recunoscut ca o multime de lucruri cu totul noi, am ascultat astazi, si, de aicea, inca o data, importanta acestui Sinod.

Reporter: Documentul presinodal despre Casatoria Ortodoxa,  este singurul din cele 6 de pe agenda Sfantului si Marelui Sinod, care nu a fost votat in unanimitate la Sinaxa primatiala din ianuarie, de la Chambésy, Geneva. Refuzul a venit din partea Bisericii Ortodoxe a Georgiei, insa, amendamentele ulterioare transmise de catre aceasta spre Secretariatul Sfantului si Marelui Sinod au fost luate in considerare la intrunirea din Creta, astfel incat documentul final sa fie acceptabil si pentru Bisericile Ortodoxe absente.

PS Varlaam PloiesteanuI: Ceea ce s-a spus nu schimba in esenta, in fond, textul care a fost acceptat de toate Bisericile Ortodoxe surori, cu amendamentul ca Biserica Georgiei a solicitat pastrarea acriviei in ceea ce priveste Taina Casatoriei. Insa, textul final arata ca fiecare Biserica locala aplica acrivia sau iconomia in raport cu contextul in care aceasta Biserica isi desfasoara activitatea, iar iconomia pentru a nu deveni o regula, ramane la constiinta fiecarui episcop de a aplica in anumite situatii aceasta iconomie.

Pr. Nicolae Dascalu: A fost discutata si problema ca, la un moment dat, Biserica Ortodoxa a Georgiei nu a semnat documentul in forma prezentata. Aici, propunerile de amendamente din partea Bisericii Georgiei, transmise printr-o scrisoare Secretariatului Sfantului si Marelui Sinod au fost luate in considerare, astfel incat, in forma finala, documentul, credem noi, ca va avea o forma cat mai apropiata de ceea ce doresc toate Bisericile, pentru ca, si in acest document mereu s-a pus in echilibru acribia canonica, adica exact partea canonica, grija sfanta pentru respectarea Traditiei Bisericii a Sfintelor Canoane, si in acelasi timp, grija fata de comunitatile de astazi, pentru ca in contextul misionar de astazi, in diferite locuri ale lumii, stim cu totii ca presupune o mai mare apropiere de oameni, si duhul acesta al iubirii crestine ortodoxe trebuie sa fie intotdeauna alaturi de duhul acribiei canonice, al exactitatii, al respectului fata de Sfintele Canoane ale Bisericii.  

Pr. Patriciu Vlaicu: In clipa in care Biserica vorbeste despre casatoriile mixte, Biserica nu face altceva decat sa ofere solutii pastorale persoanei care se casatoreste cu un neortodox, dar care ramane in Biserica. Pana in sec. IX cea mai concreta manifestare a cununiei in Biserica era Sfanta Impartasanie[asta confirma ca, cei care au o casatorie mixta, neputandu-se impartasi din acelasi Potir, e ca si cum nu "se manifesta concret cununia lor" n.n.]. Deci, cand vine un credincios care este casatorit cu o alta persoana dintr-o alta confesiune, ce facel? Sfantul Ioan, in Evanghelia sa ne spune ca Hristos a marturisit: pe cel ce vine la Mine, nu-l voi lasa afara. Si daca acest credincios se apropie de Biserica, Biserica poate ea sa-l indeparteze? Poate sa-l trimita din grija ei pastorala? Nu! Atunci, Biserica incearca sa-l primeasca pe cel care este ortodox, in Biserica si asuma o casatorie mixta, care nu este o slujba mixta, nu este un mixt de ceremonial, ci este o atitudine pastorala fata de sotul care ramane ortodox si copiii care se vor naste si care sunt intrati in Biserica. Se anticipeaza prin aceasta disponibilitatea pe care Biserica o are ca celalalt, care nu e ortodox, sa se apropie de Biserica. Eu cred ca pentru cine gandeste pastoral, e imposibil sa nu gandeasca aceasta ratiune.

Documentul despre Sfanta Taina a Cununiei si impedimentele la acesta, va fi semnat maine(24 iunie), sau cel putin sambata(25 iunie).     


Basilica: Sfântul și Marele Sinod: Familia ortodoxă. Căsătoriile mixte. Creșterea Copiilor

În cursul celei de-a patra zi de lucrări, 23 iunie 2016, părinții sinodali adunați la Academia din Creta, sub președinția Patriarhului Ecumenic, au purtat discuții pe tema Sfintei Taine a Cununiei și eventualele impedimente la aceasta.

Sinodalii au adus puține amendamente primei părți a documentului, reiterând importanța familiei, formată din bărbat și femeie, și a consfințirii legăturii lor de dragoste înaintea lui Dumnezeu prin săvârșirea Sfintei Taine a Cununiei. Textul prevede, de asemenea, susținerea și consolidarea instituției familiei de către episcopi și preoți, prin diferite acțiuni pastorale.

Un aspect dezbătut mai intens a fost cel al căsătoriilor mixte. Reamintim că unele Biserici locale, și-au exprimat dezaprobarea față de acest subiect. Cu toate acestea, în timpul discuțiilor sinodale, a fost subliniată legătura strânsă dintre căsătoriile mixte și asumarea realității pastorației credincioșilor. Au fost prezentate situații din diferite părți ale lumii, care necesită abordare diferită.

În ceea ce privește creșterea copiilor, aceasta a fost apreciată ca fiind mai mult decât o obligație formală a părinților. Aceștia vor trebui asistați pastoral de către Biserică.

Documentul face referire și la cele două modalități bisericești de abordare a problemelor pastorale, respectiv acrivia (respectarea strictă) și iconomia (pogorământul). Pe marginea acestor subiecte, a fost susținută ideea că fiecare Biserică locală își cunoaște contextul în care se află și este competentă să aplice iconomia într-un context particularizat. Iconomia este, de fapt, o realitate eclezială pe care Biserica și-o asumă prin adaptarea misiunii și lucrării într-un context concret. Așadar, iconomia nu privește aspectele generale, ci situațiile particulare, concrete. Una dintre concluzii a fost aceea că Sinoadele trebuie să legifereze situațiile generale, în care se poate aplica acrivia, și nu cele particulare, care cad sub incidența iconomiei.
Părinții sinodali au acordat atenție în discuțiile lor și problemei relativizării valorilor familiale. Biserica este categorică și nu acceptă nicio altă formă de coabitare decât cea conferită prin Sfânta Taină a Cununiei. Soluțiile actuale privind coabitarea în afara Sfintei Taine a Cununiei nesocotesc modul firesc în care se împlinește omul în familie.

În a doua parte a zilei, au fost inițiate discuțiile pe marginea ultimului document de pe ordinea de zi a Sinodului, respectiv Relațiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creștine. Au fost prezentate diferite poziții referitoare la acest document. Una dintre concluzii a fost aceea că dialogul Bisericii Ortodoxe cu celelalte confesiuni creștine nu trebuie să însemne altceva decât mărturisirea propriei identități, propriei credințe, fără a exista derogări de la eclesiologia ortodoxă.

Discuțiile asupra acestui subiect vor continua și vineri, 24 iunie. În aceeași zi, Întâistătătorii ortodocși se vor reuni în Sinaxă pentru a analiza proiectul de Mesaj al Sfântului și Marelui Sinod.

Documentul privind importanța postului, la un pas de aprobare



  Conferința de presa din 23 iunie 2016



Aurelian-Nicolae Iftimiu - directorul Agentiei de stiri Basilica  -delegat in Creta:




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu